Vi har lånt en artikkel om vintersykling fra nettstedet Triatlonboka som er skrevet av Tom Atle Bordevik, sittende styremedlem i Syklistforeningen Drammen, Lier og Asker:
I forbindelse med oppstarten av lokallaget til Syklistenes landsforening Drammen, Lier og Asker har jeg blitt intervjuet av lokalavisen Lierposten, samt hatt et kort innslag på radio NRK P2. Bakgrunnen for interessen rundt min person var først og fremst at det ble kjent at jeg brukte sykkelen til og fra jobb gjennom hele året, da spesielt vinterstid. For mange virker dette antagelig ekstremt, men det vil jeg ganske bestemt tilbakevise. Denne artikkelen har til hensikt å gi tips til deg som tenker på å sykle utendørs vinterstid.
Eksperimentet
Det begynte som et eksperiment; da min kone og jeg flyttet til Lier, så ville jeg forsøke å sykle gjennom vinteren. Dette er 11 år siden, og jeg har ikke vurdert til å kjøre bil igjen. Fordelene er nemlig så overbevisende, hør bare her:
- Du slipper unna all form for kø (et stort pluss for meg som har velutviklet kø-allergi)
- Det er aldri noe problem med parkeringsplass
- Kostnadene for transport til/fra jobb er minimale
- Det kommer helse og trening på kjøpet (Helsedirektoratet anbefaler 150 minutter med aktivitet pr uke, mange vil få dette behovet dekket hvis de hadde syklet frem og tilbake til jobb hver dag).
- Du bidrar også til lavere utslipp og et bedre bymiljø, både i form av at dine egne utslipp er ikke-eksisterende, samt at for hvert individ som sykler blir bilkøen minst 5 meter kortere. Kortere køer = lavere utslipp (SSB se link lenger ned).
- En annen stor fordel er å ankomme arbeidsplassen morgenfrisk og i aldeles fabelaktig humør.
- I andre enden av arbeidsdagen ankommer man hjem ferdig avstresset og opplagt!
Utfordringer vinterstid
Noen utfordringer som du kan støte på vinterstid er imidlertid umåkte gang- og sykkelstier tidlig på morgenen. Nå skal det sies at med vinterdekk så skal det relativt mye snø til før dette blir et stort problem, verre er det i de tilfellene hvor brøytebilen har brøytet saltet snø over i gang- og sykkelveien. Det er nemlig noe ordentlig herk å sykle i, og det er både tungt og vanskelig å holde stø kurs. Med tanke på alle de samfunnsøkonomiske fordelene med sykling som transport til og fra jobb så opplever jeg det som underlig at fremkommeligheten vinterstid prioriteres høyere bla igjennom bedre vedlikehold vinterstid.
Sykkelvei i Drammen med innholdet fra veibanen flyttet over. OBS: Dette er ikke et ille eksempel...
Andre behov
Om du har behov for å handle på veien hjem, så pleier jeg å tilpasse størrelsen på sekken min etter behovet, men vi har organisert oss slik at vi storhandler en gang i uken, og har derfor sjelden behov for større innkjøp ut over det. Andre ærend lar seg stort sett gjennomføre, og det er en fryd å forflytte seg i bysentrum ved hjelp av sykkel. Skal du hente/bringe barn til barnehage så vil jeg tippe at det blir tungt med sykkelhenger vinterstid. Jeg har selv voksne barn så jeg har ikke kunnskap om dette, men vil anslå at elsykkel type transport vil være et bra alternativ.
Utstyr og klær
Å sykle på vinteren byr også på noen andre utfordringer, spesielt på utstyrs- og klesfronten. For å bidra til å gjøre det lettere for flere å sykle om vinteren, vil jeg beskrive hva jeg benytter av utstyr og klær, samt gi noen generelle tips.
Sykkelen: Ikke bruk for fin sykkel på vinteren. Det er vrient å få vasket den regelmessig, og i kombinasjon med veisaltet medfører det svært høy slitasje på sykkelen, spesielt på drivverket som jeg bytter hvert år på vintersykkelen min. Jeg bruker en sykkelkross sykkel, men det kan være like egnet å benytte en terrengsykkel, eller lignende. Jeg vil imidlertid anbefale at sykkelen har skivebremser, da felgbremser kan være utsatt for ising og kan dermed svikte, eller få nedsatt funksjon. Det er dessuten en selvfølge å benytte piggdekk vinterstid. Modellene man får kjøpt gir et mye bedre grep enn man skulle tro. Jeg har satset på en modell fra Schwalbe som heter Schwalbe marathon winter. Disse har refleks på dekkveggen som en stor fordel siden det er viktig å være synlig når man ferdes ute på veien vinterstid. Derfor er lys både foran og bak en selvfølge, og det er også påbudt med lys ved sykling i mørke. Som baklys benytter jeg et blinkende rødt lys. Foran bruker jeg en relativt kraftig lykt, men passer på at den er vinklet tilstrekkelig ned slik at jeg ikke blender motgående trafikk. Når det snør er det også en fordel med briller som har klart glass. Det er nemlig svært ubehagelig for øynene å sykle i snøvær uten briller
Klær: På klesfronten er det viktig å ha litt å velge mellom avhengig av været. Jeg mener smart påkledning og gode klær er kritisk for å få til en god opplevelse av vintersykling, og går derfor granske grundig gjennom mine erfaringer og tips på dette området.
Rådene under er basert på at man har en viss varighet på syklingen, i mitt konkrete tilfelle sykler jeg 7,5km en vei til arbeidsplassen min. Det er ikke er nødvendig å benytte spesialklær annet enn å kle seg tilstrekkelig dersom man bare har en «liten trill» frem til arbeidsplassen/toget eller hvor man har tenkt seg. Hvis du tenker å benytte el-sykkel vinterstid så har jeg ingen erfaring med dette, men vil anta at omtrent samme tips gjelder, men sannsynligvis litt varmere klær fordi du anstrenger deg mindre, og derfor genererer mindre varme.
Basis: Jeg bruker alltid en vanlig sykkelbukse og en teknisk vindtett trøye på overkroppen. Jeg bruker også alltid isolerte vintersykkelsko og votter type krabbeklo. I overgangen halsen/hodet har jeg også alltid en buff, og på hodet en lue som sitter tett på hodet under hjelmen. Hvis det er mildt tar jeg på meg buffen slik at jeg kan dra denne ned fra hodet etter hvert, og den bare beskytter halsen. Ytterlaget på kroppen består av lang sykkelbukse og sykkeljakke. Når du kler på deg er det viktig å være nøye med detaljene, slik at man får overlapp der plaggene møtes, som ved midjen, hvor annethvert plagg går over under hverandre. Det samme gjelder ved vottene, hvor jakken helst bør trekkes over mansjetten for å ikke slippe inn kald luft ved håndleddet. I tillegg har jeg alltid sekk med dagens skift til jobbeklær samt et «punkterings-kit», som inneholder det jeg trenger for å fikse en punktering (slange, CO2-patron, adapter til CO2-patronen (evt. en pumpe) og dekkspaker).
Ved våte forhold, regn/sludd: Det aller verste været en syklist opplever er temperaturer ned mot null (fortsatt plussgrader) og nedbør. Da står valget mellom å bli våt innenfra eller utenfra. Jeg velger stort sett å sykle med litt lavere intensitet, og å pakke meg inn i regntøy. Det betyr i praksis regnjakke, regnbukse, sko-overtrekk utenpå skoene og hansker som holder vannet ute. Hvis jeg skulle deltatt i et sykkelritt, eller gjennomført en treningsøkt ville jeg tenkt helt annerledes, for å heller velge å holde varmen ved hjelp av egenprodusert varme.
Kalde dager: Stort sett holder temperaturen seg mellom null og minus fem her på sentrale Østlandet. Noen dager, og i enkelte perioder, kan vi få temperaturer ned mot minus 15-20 grader, og da bør man beskytte seg bedre enn beskrevet over. Jeg bruker da en tykkere lue, tar på en ekstra genser, og gjerne også en ekstra vest, stillongs mellom indre og ytre sykkelbukse, i tillegg til at jeg tar på sko-overtrekk over skoene. Som nevnt over er detaljer viktig, men når det er sprengkaldt blir de enda viktigere, så pass på å kle på deg nøyaktig/etter forholdene! Du finner fort ut hva som passer best for deg.
Utfordringer ut over vær og vind:
Jeg er heldig stilt siden jeg kan ta med meg sykkelen inn når jeg kommer på jobben. Jeg har samlet noen pappesker som jeg har slått sammen som sykkelen får lov til å stå på, og disse suger da opp møkkete snø som smelter fra sykkelen (prøv å fjerne mest mulig utendørs før du tar med sykkelen inn). Om sykkelen din må stå ute trenger du en god lås, men vi tror at mange arbeidsgivere i dag gjerne vil legge til rette for miljøvennlig transport til/fra jobb. Syklistenes landsforening - SLF har en egen ordning for sertifisering av sykkelvennlig arbeidsplass, og det er et område som din arbeidsgiver helt sikkert tåler å bli utfordret på. Dette vil også gi en mulig oppside for arbeidsgiver i eventuelle fremtidige rekrutteringsprosesser.
Trening ute på vinteren
Det er fullt mulig å benytte sykkelen til treningsformål utendørs også vinterstid. De ulike tipsene som er skissert ovenfor gjelder for dette også, men noen småting kommer i tillegg. Jeg benytter sykkelen utendørs på vinteren kun til langtur-formål. Disse turene gjennomfører jeg stort sett i helgene. Da prøver jeg å få til en femtimers tur forutsatt at det ikke er sprengkaldt. Min personlige grense for langtur går på minus fem grader. Om det er kaldere enn det så ser jeg etter andre treningsalternativ, helst innendørs. For langtur ute vinterstid så har jeg alltid med ekstra skift i en stor vanntett saltaske. Nærmere bestemt har jeg med meg tørre votter, ekstra trøye til bruk innerst, ekstra lue og i tillegg tar jeg med meg en dunjakke om det skulle bli behov for å stoppe og stå stille en stund, for eksempel ved en punktering. Vi pleier vanligvis å legge inn et stopp på en bensinstasjon for kaffe og boller, og da pleier vi å skifte på overkroppen. Når det kommer til mer intensiv trening så foregår den på rulle innendørs vinterstid. Jeg tror nemlig det ikke er spesielt lurt å kjøre intensive økter med stort behov for å trekke mengder med kald luft ned i lungene i stort volum. Våre langrennsløpere med alle sine astmaplager taler etter min mening sitt tydelige språk om mulig risiko og konsekvenser av intens trening ute i kaldt vær.
Tre glade syklister ute på treningstur vinterstid.
Kilder/linker:
Helsedirektoratets anbefalinger
SSB: Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk
Satens vegvesen: krav til lys og refleks
Klimanormaler vinter i Norge
Sykkelvennlig arbeidsplass
Min liste over klær til vintersykling:
Basis:
- Craft trøye
- Sykkelbukse med padding kort
- Craft sykkelbukse lang
- Bioracer vinterjakke
- Rex/Diadora hummerhanske
- Buff (mange merker og varianter)
- Rapha ull lue
- Diadora vinter sykkelsko
Når det er ekstra kaldt:
- Sko overtrekk
- Stillongs Craft
- Tykk lang sykkelbukse
- Ekstra genser under jakka
- Vindvest utenpå jakka
- Rapha winter hat
Når det er vått:
- Craft regnbukse
- Rapha race-cape regnjakke
- Sko overtrekk