På utforkjøringen ned mot Sylling

Syllingrunden

grusvei roed

68,5km ca 1000 høydemeter

En flott og mektig tur på grus gjennom Vestmarka og Kjekstadmarka med Lierdalen på langs imellom.

Vi starter bratt opp fra Føyka stadion i Asker sentrum, og følger Gamle drammensvei vestover, men tar inn mot Asker golfklubb. Vi dropper puttingen, og fortsetter til videre på Solliveien mot og forbi Solli gård. Skiløypenettet er sommerstid et flott turområde for både syklister og vandrere. Vi slipper oss ned mot Sandungen, og følger vannet til nordre ende før vi knekker av mot vest via en kjerrevei. Ned mot Sylling er det fullt mulig å pådra seg høy hastighet, men ta hensyn til at enkelte deler av gruspartier kan være litt løse. I Sylling er det mulig å bunkre opp med mat og drikke før vi setter kursen nedover Lierdalen. Etter å ha dukket ned til Tronstad og kommet opp igjen tar vi av på baneveien, som vi følger resten av veien ned til Egge. Fra Egge fortsetter vi på gang og sykkelvei til Lier sentrum hvor nye muligheter byr seg til å fylle magen med mat og drikke. Fortsettelsen foregår på den nedlagte jernbanelinja med flott utsikt mot fjorden, og etter å ha passert et par tuneller ankommer vi Spikkestad. Vi svinger inn på Kjosveien, men benytter oss av muligheten for å følge traseen til løpet Røykenmila, som nå er blitt gruslagt. Vi kommer ut ved Kleiverfeltet, og fortsetter møt øst og Hallenskog og Heggedal. Fra Heggedal er det slutt på grussyklingen, og vi triller på gang og sykkelvei tilbake til utgangspunktet.