Syklister på jernbanelinja i retning Spikkestad

Blandeveisrunden

grusvei sort

53km 860 høydemeter

Blandeveisrunden er en stor munn-full i form av flere krevende stigninger. Avhengig av forholdene vil du finne grussykling i grenselandet opp mot terrengsykling. Det er altså en fordel å beherske sykkelen godt.

Med utgangspunkt i Lierbyen finner vi jernbanelinja, og følger denne i retning Spikkestad. Vi sykler gjennom to tuneller til sentrum av Spikkestad. Vi haster hurtig videre, og kommer etter hvert inn på Ovnerudveien som tar oss forbi et Steinbrudd og etter hvert på en bratt gangvei ned til bebyggelsen i Hyggen. Her fortsetter vi ned til fjorden på asfalt, og utover til Gjerdal, hvor vi tar til venstre på en ny grusvei. Vi skal krysse Hurumhalvøya, og det merkes i form av ganske bratte bakker. Underlaget blir også mer utfordrende jo lenger vekk fra bebyggelsen vi kommer. Det varer ikke så lenge før ny bebyggelse dukker opp, og en flott utsikt mot Røyken åpenbarer seg på vei nedover igjen. En kort liten tur på Hurumveien tillater vi oss før vi svinger inn på neste grusparti. Det går opp og det går ned to ganger før vi kommer ut ved Slemmestadveien som vi følger i knappe 50 meter før nok en grusvei tar oss bratt oppover. På toppen tar vi til venstre på asfalterte Bøveien. Etter all grussyklingen blir det nå et lengre stykke med asfalt, men det er fortsatt kupert frem til og forbi Røyken sentrum. Ved Bitehagen til vi av fra hovedveien og følger på grusvei tilbake til Spikkestad. Her kan du trille langs jernbanelinja tilbake til Lierbyen om du er sliten, hvis ikke tar vi oss inn i Kjekstadmarka via Kjosveien. Denne grusveien kommer ut rett ved Liertoppen. Vi tar gangbrua over veien og følger Gamle Drammensvei bratt opp og krysser veien for å fortsette ned Høgdabakkene. Midt inne i skogen står det av alle ting en obelisk https://lieropplevelser.no/opplevelser/obelisken . Ut av skogen krysser vi veien og smyger oss under og nedover Paradisbakkene. Paradisbakkene byr først på fabelaktig utsikt, men etter hvert også bratt nedkjøring forbi Lier Bygdetun https://lier-bygdetun.no/ og gjennom et boligområde. Vis hensyn er vår sterke oppfordring, før du triller siste biten ned til sentrum.