Sykkel ved skilt

Glitrerunden

grusvei sort

64km 950 høydemeter

Glitrerunden er en lang tur i marka på hovedsakelig grusveier rundt Drammensernes drikkevannskilde, innsjøen «Glitre». Vi starter i Drammen sentrum, nærmere bestemt Bragernes torg, og vi navigerer oss raskt vekk fra byen mas og tjas.

Ved foten av slalåmbakken ved Aronsløkka tar vi inn på turveien 800 meteren, som tar oss til Solbergelva. Vi passerer blant annet starten på Kjøsterudjuvet som er verdt en tur i seg selv. Ved Solbergelva følger vi bare på, men passer på å svinge opp den bratte bakken ved «Batteriet». Vi følger Nordlysveien til Årbogen, hvor en ny grusvei tar oss oppover og innover i marka. Når vi når utfartsparkeringen ved Ulevann er vi nesten på turen høyeste punkt (ca 500moh.). og vi starter ferden nedover. Pass på, det er ofte sauer i veibanen her. Ved Vrangla holder vi til venstre videre nedover i veikryss. Her kan farten enkelt bli høy, men underlaget er litt grovt så pass på. Vel nede ved Glitre flater terrenget ut, og vi nyter turen rundt vannet. I enden av vannet, ved demningen bærer det nok en gang nedover langs elva Glitra. Er du sliten er nok det enkleste bare å trille rett frem ned til Lierdallen, men sevfølgelig er du ikke sliten, så vi tar fatt på bakkene opp mot Garsjø. Ved Garsjø befinner turistforeningens hytte «Eiksetra» seg, det samme gjelder hytta Solvang. Nå skal vi ned i dalen, først slakt, men etter hvert ganske så bratt, og ofte med litt løs grus i kantene, pass på. I stedet for å følge veien helt ned så passer vi på å forlenge turen med en bratt snarvei ned til Søndre Eggevei, som vi følger opp mot Bergfødt, ned igjen, og inn til Lierbyen. Sjarmøretappen blir på denne ruta å følge den gamle jernbanelinja til Brakerøya, og langs elva opp til utgangspunktet for turen, Bragernes torg.